- De Belgische belastingdienst eist honderden miljoenen euro’s van supermarktconcern Ahold Delhaize.
- Dit in verband met de overname van de Amerikaanse winkels van Delhaize.
- Ahold Delhaize heeft laten weten zich ‘hevig te verzetten en te verdedigen’ tegen het standpunt van de Belgische fiscus.
De Belgische belastingdienst wil dat supermarktconcern Ahold Delhaize nog honderden miljoenen euro’s aan belasting betaalt in verband met de juridische overname van Amerikaanse supermarkten van dochter Delhaize.
De kwestie, waar de Vlaamse zakenkrant De Tijd als eerste over schreef, is door Ahold Delhaize in zijn jaarverslag gemeld. De zaak zou Ahold Delhaize maximaal 380 miljoen euro kunnen kosten.
Toen Delhaize in 2018 zijn Amerikaanse winkels aan het Nederlandse moederbedrijf verkocht, is geen belasting betaald. De verkoop van de winkels van het Belgische bedrijf was volgens Ahold Delhaize vrijgesteld van belasting, omdat de waardering overeen kwam met de boekwaarde.
Nu zegt de Belgische fiscus echter dat de winkels destijds veel meer waard waren en dat Ahold Delhaize nog geld verschuldigd is.
'Hevig verzetten en verdedigen'
Ahold Delhaize laat in het jaarverslag weten dat het zich "hevig zal verzetten en verdedigen" tegen het standpunt van de Belgische belastingdienst. Volgens het bedrijf heeft Ahold Delhaize verschillende juridische en andere opties tot zijn beschikking om het eigen standpunt te verdedigen.
De verkoop vond twee jaar na de overname van Delhaize door Ahold plaats. Dat gebeurde omdat het inmiddels Ahold Delhaize genaamde moederbedrijf de activiteiten van de twee bedrijven geleidelijk aan integreerde. Door de overname kwamen de Amerikaanse ketens van Delhaize in dezelfde vennootschap terecht als Aholds Amerikaanse ketens waardoor alle ketens gezamenlijk hun belastingaangifte in de Verenigde Staten konden doen en daarmee geld konden uitsparen.
Ahold schakelde voor de verkoop een externe expert in voor de waardering van de Amerikaanse Delhaize-winkels. De Belgische belastingdienst zegt nu dus dat het rapport van die taxatie niet klopt. Een door De Tijd geraadpleegde expert vindt het verbazingwekkend dat Ahold Delhaize de winkels overnam zonder een meerwaarde te boeken omdat het supermarktconcern had kunnen weten dat dit vraagtekens zou oproepen.
Volgens dezelfde expert kan een dergelijk conflict jaren duren en is het onzeker of de fiscus of Ahold Delhaize uiteindelijk aan het langste eind trekt.
Lees meer over Ahold Delhaize:
- Sebastiaan de Jong is de nieuwe Etos-directeur – hij volgt Saskia Egas Reparaz op die tegen de zin van Ahold Delhaize naar HEMA vertrok
- Ahold Delhaize wil de prestaties van het succesvolle Bol.com liever niet uitventen uit angst voor Amazon - 'Anders zijn ze er morgen'
- Marit van Egmond is de nieuwe directeur van Albert Heijn - de nuchtere Brabantse moet AH weer aaibaar maken